Hem » Dom & Vi » Dom ska grilla gris, men det ska inte Vi…

Dom ska grilla gris, men det ska inte Vi…

Sen Dom flyttade in i VÅRT hus, har Dom haft hur många roliga fester och tillställningar som helst. Dom har AW, Dom har kundevent, Dom har säljtävlingar, julfester, sommarfester och bara helt vanliga fester. Vi, vi har nästan aldrig några fester med jobbet. Jag blir avundglad på Dom och alla deras roliga fester.

Just nu står ett jätte stort partytält ute i trädgården här på jobb, Dom ska ha fest ikväll. Dom ska grilla hel gris. Dom ska ha jätte skoj, och Dom ska ha fest och det ska inte Vi. Jag vill också gå på Doms fest. Jag vill känna samhörgihet med mina kollegor, jag vill skratta och ha roligt med mina kollegor. Jag vill ha det som Dom.

Hos oss räknar man bara dollar, och pratar om siffror. Man drar ner och man effiktiviserar. Cheferna tror att samhörigheten mellan olika sammanslagna bolag ska komma av sig själv, i samma stund som man pratar om uppsägningar, om dollar och annat som bara chefer ser. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det inte blir så. Samtidigt som vi suktar efter en liten sommarfest, och våra chefer säger blankt nej för att inte det finns pengar, så ska Dom har grillfest i Vi´s trädgård.

För att en grupp ska hålla samman, måste gruppen känna disco (harmoni), gruppen måste lita på varann och gruppen måste ha kul tillsammans. Kommer det fler okända nya medlemmar till gruppen, måste de nya medlemmarna få känna sig välkomna känna att man ska försöka höra ihop. Jobba mot samma mål. En grupp har lika många viljor som medlemmar, och då behövs det en klar ledare som kan ta befälet och visa vägen. Ledaren måste också visa uppskattning och berömma och göra roliga saker för gruppen. Annars kommer gruppen aldrig jobba åt samma håll och aldrig heller lita på varann och känna gemenskap. Det kommer ofta att vara intriger i gruppen, om gruppen inte känner gemenskap och då bildas oftast grupperingar. Redan här borde det varit fest…

Nej, mer fester åt anställda säger jag. Det blir garanterat en bättre stämning och anställda känner sig glada och uppåt, och har saker att prata om som inte bara handalar om arbete. Mer fest på arbetsplatserna gynner det flesta, även cheferna som räknar dollar.

Jag borde blivit chef istället, det hörs lång väg!

7 tankar om “Dom ska grilla gris, men det ska inte Vi…

  1. Jag vill ha dig som chef, du har liksom fattat galoppen, det har inte spanjoren. Gillar inte att dom är i ”vi’s” trädgård utan oss.

    • Men jag kan bara säga att dom är inte några festprissar! När jag hämtade min bil 00.15 hade dom redan gått hem! Jag tänkte som Baloo… Jag ska lära dom aaaaallt jag kan! 🙂

Lämna en kommentar